نام کتاب: علوم تجربي پايه: ششم مقطع: ابتدايي موضوع: سرنوشت دفتر من(ص 152)
زمان پيش بيني شده: 60دقيقه محل تدريس: کلاس درس تعداد فراگيران: 20نفر
روش تدريس: تفکر استقرايي نام مدرس:
هدف کلي:
آشنايي فراگيران با کاغذ
اهداف جزئي:
با مفهوم الگوي درست مصرف آشنا شوند.
فاجعه بزرگ جنگل زدايي را درک کنند.
با موارد جايگزين کاغذ آشنا شوند.
اهداف رفتاري:
يک کار دستي از کاغذهاي باطله بسازند.(مهارتي)
موارد استفاده کاغذ در زندگي را نام ببرند.(مهارت ذهني)
به زيبايي هاي خلقت پي برده و شکرگزار باشند.(نگرشي)
راهکارهايي براي ساخت کاغذ به جز چوب ارائه دهند.(راهبرد شناختي)
راهکارهايي را براي صرفه جويي در مصرف کاغذ بيان کنند.(راهبرد شناختي)
وسايل مورد نياز:
کاغذ هاي باطله مچاله شده-گچ
رفتار ورودي:
سلام و احوال پرسي از همه دانش آموزان-حضور و غياب از تک تک دانش آموزان و نگاه کردن به چهره آنها.
ارزشيابي ورودي:
بچه هاي عزيزم يادتون هست کلاس چهارم که بودين در مورد چوب و استفاده آن در زندگي بحث کردين.
معلم: مريم جان شما بگو آيا چوب انرژي دارد يا نه؟ مريم: بله معلم :آفرين عزيزم
معلم: سارا جان از چوب چه استفاده هايي ميشه کرد؟
سارا: در قديم براي پختن غذا – براي گرم کردن- معلم: آفرين درست گفتي.
ارزشيابي تشخيصي:
خوب حالا شما ميدونين کاغذ از چي درست ميشه؟
گروهبندي:
دانش آموزان را به 5 گروه 4 نفري تقسيم ميکنيم.
1-درخت زيبا.2-کاغذ.3-مداد آبي.4-دفتر.5-جنگل سبز
ايجاد انگيزه:
قبل از اينکه دانش آموزان وارد مدرسه شوند داخل کلاس ميرويم و کاغذ هاي باطله مچاله شده را در کف زمين يا روي ميزها ميريزيم. پس از ورود آنها متعجب ميشوند و معلم با ناراحتي از بچه ها ميپرسد چه کسي اين کاغذ ها را در اينجا ريخته؟
اجراي تدريس:
گام اول: تکوين مفهوم: بچه هاي عزيزم ميدونين که اين کاغذ ها خيلي ارزش دارن و زحمت زيادي براي تهيه اونها کشيده شده.
الف)فهرست کردن مطالب: حالا هر کدوم از شما فکر کنيد و بنويسيد که چه استفاده هاي ديگري از کاغذ ميکنيم.
زهرا: ما روي کاغذ مينويسيم و کتاب ميخوانيم.
پروين: ديوارهاي خانه ما از کاغذ ديواري پوشانده شده.
سارا: مادر من موقع شيريني پزي از کاغذ روغني استفاده ميکند.
فاطمه: در خيابانها براي تبليغات از کاغذ استفاده ميکنند.
مريم: پدرم رومه ميخواند و رومه روي کاغذ چاپ ميشود.
ليلا: در سبزي فروشي و ساندويچي از کاغذ استفاده ميشود
. . . .
ب)گروهبندي: معلم جملات بررسي کرده و با کمک دانش آموزان آنها را بر اساس تفاوتها و شباهت ها در دو دسته تقسيم بندي ميکنند. اين مرحله در گروه انجام ميشود.
ج)عنوان دهي: از دانش آموزان ميخواهيم عنواني براي هر دسته انتخاب کنند.
دسته اول: مصرف ضروري دسته دوم : مصرف غير ضروري
گام دوم: تفسير مطالب
الف) تشخيص و تعيين جنبه هاي شاخص: حالا بچه هاي عزيزم چه تفاوتي بين اين دو دسته وجود دارد؟ دانش آموزان: دسته اول بايد از کاغذ استفاده بشه و جايگزين ديگري ندارد ولي دسته دوم ميتوانيم از وسايل ديگري استفاده کنيم.
ب و ج)کشف روابط و استنباط کردن: در تابلوي کلاس جدولي ميکشيم در ستون عمودي موارد استفاده کاغذ را مينويسيم و در ستون افقي نحوه استفاده درست و نا درست آنها را مينويسيم و با علامت + و- مشخص ميکنيم.
|
جمله ها |
مصرف درست |
مصرف نا درست |
1 |
نوشتن روي کاغذ و کتاب |
+ |
_ |
2 |
کاغذ ديواري خانه ها |
_ |
+ |
3 |
تبليغات |
_ |
+ |
4 |
سبزي فروشي و ساندويچي |
+ |
_ |
5 |
رومه |
+ |
_ |
6 |
کاغذ شيريني پزي |
_ |
+ |
7 |
تهيه کار دستي از کاغذ هاي تميز |
_ |
+ |
گام سوم: کاربرد اصول
الف)پيش گويي نتايج: حالا با هم در گروه م کنيد و بگوييد آن دسته از مصارف کاغذ که اسراف به شمار مي آيند چه جايگزيني ميتوان براي آنها يافت؟
کاغذ ديواري خانه ها: گچ يا سراميک
تبليغات: استفاده از تابلو هاي الکترونيکي
کاغذ شيريني پزي: آلومينيوم
تهيه کار دستي از کاغذ هاي تميز: ساختن کار دستي با کاغذ هاي باطله و دور ريختني
ب)توضيح پيش گويي ها: بچه هاي عزيزم در مصرف دسته اول هم بايد صرفه جويي کنيم مثلا روز نامه به اندازه متقاضيان چاپ شود يا از دو طرف کاغذ براي نوشتن استفاده کنيم و کتابهاي الکترونيکي توليد کنيم تا درختان کمتري قطع بشه چون قطع درخت باعث از بين رفتن جنگل ها ميشود.
ج)تصديق پيشگويي ها :بچه هاي باهوش حالا چرا بايد در مصرف کاغذ صرفه جويي کنيم؟
بچه ها: تا درختان کمتري قطع بشه
معلم: آفرين حالا با اين کار ما شکر نعمتهاي خدا رو به جا آورديم و قدر اونها رو ميدانيم.
رفع نقص مرور درس: بهتره براي جلوگيري از تموم شدن جنگلها کاغذ هاي باطله رو در سطل زباله هاي جداگانه بريزيم و همچنين درخت بکاريم.
ارزشيابي پاياني:
با کمک گروه با کاغذ هاي مچاله شده که در کف کلاس ريخته شده کار دستي درست کنيد.
ارائه تکليف خلاقانه:
براي ساختن کاغذ از چه چيز هايي به جز چوب استفاده کنيم؟
|
درباره این سایت